Care sunt ingredientele unui film valoros? Putem vorbi, in mod legitim, despre elemente intrinseci ale unui film bun sau trebuie să ne referim doar la semne discrete ale acestui tip productie cinematografică. Care sunt instrumentele de bază care permit o receptare si o interogare pertinentă a filmului? Apropierea de expresia vie si vibrantă a cinematografiei nu poate fi realizată decât o dată ce au fost asumate si interiorizate toate acele reguli si categorii care, fără a constrânge expresia artistică, ii oferă acesteia posibilitatea trasării liniilor de profunzime ale naratiunii propuse. Avand in vedere atât violenta putere de seductie a cinematografiei cât si subtila eficientă a tehnicilor cinematografice, vă propun să descoperim impreună acele resorturi de a căror asumare depinde autentica si profitabila apropiere de uimitoarea lume a filmului.
Temele atelierelor:
1. Narativitatea in filmul de scurtmetraj. De ce segmentăm? Definirea atmosferică a secventei. Principii de segmentare. Ordonarea secventelor după sectiunea de aur.
2. Coerenta construirii cardinalei dramaturgice. Cardinala ca mijloc de depistare a surplusurilor literare in film.
3. Timpi de povestire. Centrarea dramaturgică a protagonistului.
4. Inceput si sfârsit puternic. Functia emblemelor de inceput si de sfârsit. Zona tensiunii maxime si functia ei. Inceput si final deschis.
5. Personajul de film. Relatii intre grupurile de personaje. Categorii de personaje. Caracterul personajelor.
6. Notiuni de imagine de film. Principiul de dimensiune de incadratură. Dominante de imagine. Definirea functiei de dominantă din perspectivă atmosferică. Elemente de constructia imaginii. Miscări de aparat. Familii de obiective.
7. Dominante de culoare si accidente cromatice. Efecte psihoperceptorii. Caractere de iluminare si efecte psihoperceptorii.
8. Montaj. Limitele montajului. Montajul in cadru. Secventa cadru.
Ritmul de montaj ca o caracteristică secventială in filmul de scurtmetraj.
9. Tabloul de secvente – un sistem elastic de constructie filmică si de depistare a erorilor structurale.
10. Analiza unui film narativ de lungmetraj. Similitudini si diferente intre filmele narative de scurt si lung metraj.